Insights Discovery is een toegankelijk kleurenmodel dat, in combinatie met een persoonlijk Insights Discovery-profiel, mensen meer inzicht geeft in zichzelf en anderen. Het biedt een solide basis voor effectieve samenwerking en optimaal functioneren.
Gebaseerd op het werk van Carl Gustav Jung, introduceert Insights Discovery het concept van psychologische- of gedragsvoorkeuren. De methodologie koppelt deze voorkeuren aan een eenvoudig 4-kleurenmodel, waardoor we onze stijl, sterke en mogelijke zwakke punten alsook onze waarde voor het team beter kunnen begrijpen.
De basiskleuren van Insights zijn Helder Blauw, Vurig Rood, Stralend Geel en Zacht Groen.
De kleuren bieden op een heldere manier inzicht in ons gedrag en onze reacties, terwijl ze ook verklaren waarom anderen verschillend reageren op dezelfde gebeurtenis.
Of je nu in gesprek bent met een collega, medewerker of leidinggevende, of dit nu één-op-één of in een groep, face-to-face of virtueel plaatsvindt, het is essentieel om rekening te houden met de voorkeuren van je gesprekspartner(s). Door dit te doen, kun je de effectiviteit van je communicatie aanzienlijk verbeteren, wat op zijn beurt je persoonlijke effectiviteit ten goede komt. Communicatie draait niet alleen om de inhoud van wat je zegt, maar ook om de manier waarop je dit doet – je communicatiestijl. Als jouw stijl te veel verschilt van die van de ander, loop je het risico elkaar niet goed te begrijpen en kan je boodschap verloren gaan.
Hou je wél rekening met de voorkeuren van je gesprekspartner, dan maak je veel meer kans connectie te krijgen en impact in jouw gesprek.
Hoewel iemands primaire kleur veel kan onthullen, zijn de tweede, derde en laagste kleur vaak net zo belangrijk voor gedragspatronen.
Iedereen gebruikt alle 4 de Insights kleuren. De unieke combinatie en gebruiksintensiteit van deze kleuren maakt ons uniek.
Door dit model te omarmen, verbeteren we ons begrip van onszelf en anderen, waardoor we betere relaties kunnen opbouwen, zowel op het werk als privé. Zowel individueel als in teamverband kunnen we profiteren van deze inzichten.
Wanneer teams dit samen verkennen, ontstaat er een diepere verbinding, een grotere waardering voor elkaar en wordt het behalen van resultaten aanzienlijk vergemakkelijkt.
Succesvolle samenwerking begint met een dieper inzicht in zowel uzelf als anderen, en het vermogen om onderlinge verschillen te herkennen en waarderen. Wanneer dit wordt aangevuld met de capaciteit om te harmoniseren en te verbinden op basis van begrip voor ieders unieke eigenschappen, wordt een solide basis gelegd voor krachtig teamwork.
Dit principe is niet alleen van toepassing binnen het team, maar ook in externe interacties, zoals met klanten. Een effectieve afstemming en verbinding met klanten vormen immers de kern van een soepele en productieve samenwerking.
Dit alles valt onder de noemer Interpersoonlijke Effectiviteit.
Specifieke objectieven
Het succes van elke organisatie staat of valt met de prestaties van haar mensen. Met Insights Discovery investeert u in de persoonlijke ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers en geeft u ze de middelen om hun relaties te verbeteren en effectiever te communiceren en samen te werken. Dit heeft enorme impact op het functioneren van uw organisatie.
De beste medewerkers, teamplayers en leiders zijn die mensen die zichzelf goed begrijpen en zichzelf goed kunnen aansturen.
De beste teams zijn die teams die zichzelf begrijpen, elkaar appreciëren en onderling willen afstemmen en verbinden.
De voorkeurskleuren van Insights Discovery worden gemeten door een eenvoudig in te vullen online vragenlijst.
Zo ontstaat een individueel persoonlijkheidsprofiel dat precies aangeeft waar iemands kwaliteiten en mogelijke ontwikkelpunten liggen. Mogelijke blinde vlekken, waarde voor het team, tegenstelde type, barrières voor effectieve communicatie, … worden tevens in het basis rapport opgenomen.
Afhankelijk van uw doel kan u meer hoofdstukken aankopen, zoals ‘management, managementstijl, effectieve verkoop, …’.
De Online Vragenlijst die in een Insights Discovery Profiel resulteert, is geen ‘test’. Met een test toets je iets, onderzoek je of iemand ergens goed of minder goed in is. Je kunt er hoog of laag op scoren. Je kan slagen of falen.
Dit is niet van toepassing op het Insights Discovery kleurenmodel. Wij meten psychologische voorkeuren.
Hoe iemand het liefst of het makkelijkst communiceert, leert, wordt aangestuurd enzovoort. En die voorkeuren zeggen niets, maar dan ook niets over hoe goed iemand ergens in is.
Pater Damiaanstraat 67 2610 Wilrijk
België
+32 (0)473 52 57 10 info@zeagle.be
©2024 Zeagle | Webdesign Webit
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde functies en kenmerken.